Hoe krijg je review sterren in Google?

De review sterren in Google, die je hierboven kan zien, helpen klanten je betrouwbaarheid te beoordelen voordat ze je website hebben bezocht. Wanneer uit 10.000 beoordeling blijkt dat je bestaande klanten je gemiddeld een 9+ geven, is bij voorbaat duidelijk dat je een betrouwbaar bedrijf bent. Maar hoe kom je aan zoveel goede reviews in Google?

Stap voor stap, review voor review en ster voor ster

“Voor grote bedrijven snap ik het nut van review sterren wel.” Hetzelfde geldt echter voor kleine bedrijven en start-ups. Al het begin is lastig, maar voor elk bedrijf dat streeft naar tevreden klanten zijn goede beoordelingen binnen handbereik. Juist op internet kan dit het verschil maken. Veelal zoeken klanten op internet naar de laagste prijs en is het lastig om het verschil te maken met kwaliteit en service. Met klantbeoordelingen kun je met gerust hart voor tevreden klanten gaan.

Weinig reviews en matige beoordelingen?

Veel bedrijven zien er tegen op om te beginnen, omdat ze verwachten dat weinig reviews – sommigen gaan zelfs gek genoeg uit van slechte beoordelingen – potentiële klanten juist afschrikt. Uiteraard is het beter om veel beoordelingen te hebben, maar logischerwijs moet je ergens beginnen en de concurrentie zit ook niet stil. De review sterren in Google zijn redelijk nieuw, dus kunnen bedrijven nu nog voorlopers zijn, waardoor ze later een voorsprong hebben qua aantal reviews. Gezien de voordelen van reviews zal vrijwel iedereen ze gaan gebruiken.

Ook slechte reviews hebben een voordeel. Hier kun je als bedrijf laten zien dat je echt om je klant geeft en wil verbeteren. Bij de meeste review partijen kun je reageren op beoordelingen om vervolgens de klant een betere ervaring te geven. Vaak kunnen klanten dan ook hun review bijstellen. Om die reden is het ook beter om mindere beoordelingen op je site te laten zien, zodat je met de juiste respons dat je actief werkt aan een betere klantervaring.

Sterren in Google advertenties met Adwords

Wanneer je in zee gaat met een partner van Google voor klantbeoordelingen, worden de gouden sterren automatisch getoond bij je advertenties. Google toont de reviews alleen bij meer dan 30 unieke recensies in het afgelopen jaar en wanneer de beoordeling beter is dan 3,5 van de 5 sterren. Hierdoor hoef je je ook geen zorgen te maken over een negatieve invloed van te weinig of slechte recensies.

De voordelen? De Clickthrough Rate (CTR) of doorklikpercentage stijgt met gemiddeld 17% van je advertenties. Doordat de CTR stijgt, dalen de kosten per klik (CPC) met gemiddeld zo’n 5%. Je Google Adwords acount optimaliseren was nog nooit zo makkelijk. Het derde grote voordeel is dat je de klantbeoordeling ook kan tonen op je site zelf(voorbeeld). Door goede reviews overal te tonen, bijvoorbeeld tijdens een offerte-aanvraag of het check-out proces, kweek je nog meer betrouwbaarheid. Door zo je website te optimaliseren krijg je een hogere betrouwbaarheid en dus een hoger conversiepercentage en dus meer omzet.

Sterren bij de organische resultaten in Google

Ook bij de normale zoekresultaten in Google kunnen de sterren van klantreviews worden getoond. Dit gaat echter niet automatisch, maar door in de code van de website zogenaamde rich snippets toe te passen. Met deze rich snippets vertel je Google wat precies wat is op jouw site. Een computer weet niet wat precies wat een review is, dat moet je hem met een stukje code vertellen. De sterren bij organische resultaten hebben uiteraard dezelfde voordelen als bij de advertenties bij Adwords.

Hoe begin ik met instellen van klantbeoordelingen?

Het begint met het uitkiezen van een door Google erkende partij, zoals bijvoorbeeld TrustPilot, Feedback Company en Kiyoh. TrustPilot is één van de grootste en biedt naar mijn mening de beste integratiemogelijkheden op je website. Wanneer je een partij hebt gekozen, stel je alles in en stuur je een mailing naar je bestaande klanten om de eerste beoordelingen binnen te krijgen. Vervolgens toon je de reviews op je site en worden nieuwe klanten automatisch gevraagd om een beoordeling te schrijven. Voeg je ook nog rich snippets toe aan je site, dan heb je binnen de kortste keren mooie gouden sterren bij je advertenties en zoekresultaten staan.

Heb je vragen of wil je dat ik je help bij de integratie? Laat dan gerust een reactie achter of vul het formulier in.

PS. Ik wil deze blog graag opdragen aan Peter Minkjan, mijn lichtend voorbeeld.

2 gedachten over “Hoe krijg je review sterren in Google?”

  1. “Wanneer je in zee gaat met een partner van Google voor klantbeoordelingen, worden de gouden sterren automatisch getoond bij je advertenties”

    Hoe zeker ben je hiervan? Als ik zie dat je in Adwords een optie hebt voor het toevoegen van een review extensie, dan denk dat er toch minstens enkele handelingen verricht moeten worden voordat de sterren daadwerkelijk zullen worden getoond. Een pagina alleen, met daarop een stuk of 30 positieve beoordelingen, levert geen gele sterren op.

    Heb ik dit goed, heb ik dit fout?

    1. Een review extensie in Adwords gaat om het plaatsen van een quote bij je advertentie. Ik heb het over de sterren die bij advertenties verschijnen en daarvoor moet je in zee gaan met één van de partners van Google voor klantbeoordelingen.

Reacties zijn gesloten.