Adwords Expanded Text Ads: 50% meer ruimte

Het is officieel. De advertenties van Google Adwords krijgen meer ruimte voor… tekst. Een stuk meer en dat is een groot voordeel. Je kunt je nu makkelijker uitdrukken en omdat de advertenties groter worden, vallen ze automatisch meer op.

De nieuwe Adwords tekstadvertenties

  1. De advertenties krijgen niet één maar twee kopteksten. Niet één keer 25 tekens, maar tweemaal 30 tekens gescheiden door een koppelteken.
  2. De twee beschrijvingsregels worden samengevoegd tot één veld van maximaal 80 tekens. Oftewel 10 extra tekens om je verhaal te vertellen.
  3. De zichtbare URL (display URL) gebruikt nu automatisch het domein van de uiteindelijke URL (final URL). De display URL is handmatig aan te vullen met twee directories tussen de slashes. Bijvoorbeeld: www.uwbedrijf.nl/vestiging/dienst.

De nieuwe display URL zou je als een beperking kunnen zien, maar de uitgebreide tekstruimte is iets wat ik toejuich. De uitgebreide tekstadvertentie biedt ruimte voor in totaal 140 tekens en dat waren er 95. Dat is een toename van bijna 50%!

De verschillen zijn duidelijk te zien in het voorbeeld bovenaan deze pagina. De onderstaande afbeelding van de interface maakt het nog duidelijker. Meer informatie over uitgebreide tekstadvertenties of expanded text ads kunt u hier bij Google lezen.

Google Adwords uitgebreide tekstadvertenties interface

Jouw tekstadvertenties direct veranderen?

Moet je nu al je advertenties omgooien? Makkelijk gezegd: “Dat is aan u!”.  Voorlopig blijft het oude formaat bestaan en er is geen datum gegeven voor wanneer je moet overstappen. Google stelt in haar Adwords blog dat je vanaf 26 oktober 2016 alleen nog maar de nieuwe uitgebreide tekstadvertenties kan aanmaken.

In één keer al je tekstadvertenties omgooien, beveel ik niet aan. Ten eerste kan het veel tijd en dus geld kosten, maar zwaarder weegt dat je de verschillen dan niet goed test. Een good practice is om per advertentiegroep minimaal twee advertenties te gebruiken en regelmatig de minst renderende advertentie te vervangen door een nieuwe. In dit proces worden dus automatisch de oude advertenties omgezet in de nieuwe uitgebreide tekstadvertenties. Ik ga er vanuit dat de nieuwe ads beter functioneren simpelweg omdat ze groter zijn, maar de data zal dat uitwijzen.

Er is inmiddels wel data dat de uitgebreide tekstadvertenties beter functioneren (zie hier onder punt 8), maar of dat 100% objectief is… Een deel van deze data komt van Google zelf. Google Adwords uitbesteden is bij dit soort veranderingen een goede keuze. Ik ben als specialist op de hoogte van de laatste ontwikkelingen en ik pas ze toe op uw Adwords-account door het te testen tijdens de maandelijkse optimalisatie rondes. Voor mij is meten pas echt weten.

Kortom, paniek is niet op z’n plaats. Het is vooral een mooie kans om uw verhaal beter te communiceren. Mocht je meer willen weten over Google expanded text ads, dan kun je natuurlijk altijd contact met me opnemen.